1. Welke factoren zijn voor kopers belangrijk bij het kopen van een hal of magazijnruimte?
De locatie en de bereikbaarheid zijn van belang. Nabijheid van (snel)wegen en verkeersstromen hebben directe invloed op het functioneren van een onderneming. Daarbij kijkt een koper ook naar de mogelijkheden voor verhuur en de aanwezige voorzieningen en faciliteiten in de omgeving van een opslagruimte.
2. Wat maakt een magazijn succesvol?
Ondernemers zoeken opslagruimte dat zich in een goed bereikbaar gebied bevindt. Goede transport- en communicatielijnen zijn nodig om de goederen gemakkelijk te kunnen laden en lossen.
3. Waarom is de manier van opslag belangrijk bij het verkopen van een hal?
Opslag is de voornaamste activiteit van hallen en logistieke centra. De rol is om het bestelproces zo efficiënt mogelijk te maken en korte levertijden te garanderen. Ondernemers en producenten zoeken daarvoor passende opslagruimte dat zich door een beperkte voorraad onderscheidt van het centrale magazijn en/of distributiecentrum. Het magazijn krijgt regelmatige voorraden en levert deze volgens bestelling.
4. Hoe verkoop ik een hal?
Kijk om te beginnen naar de staat van onderhoud van de ruimte die u wilt verkopen. Bij oudere magazijnen, zijn soms kleine reparaties en verbeteringen nodig om het pand aantrekkelijk te maken voor kopers. Overweeg het pand te verduurzamen, zodat de waarde stijgt en u een hogere vraagprijs heeft. Maak een presentatie, waarbij u alle ins en outs over het pand vermeld. Betrek een bestemmingsplan bij de presentatie en maak professionele foto’s van de binnen- en buitenzijde van de hal. Vermeld hoe de bereikbaarheid is en hoe de verkeerssituatie in de omgeving is.
5. Hoe vind ik een koper voor een hal?
U kunt de verkoop bekendmaken aan een breed publiek, of u zoekt gericht naar een geïnteresseerde koper. Online en/of in gedrukte media adverteren en op de hal ‘te koop’ plaatsen, bereikt veel mensen. Er zullen vragen voor een bezichtiging en meer informatie volgen, niet altijd krijgt u een bod. Als u kiest voor stille verkoop is het aantal mogelijke kopers kleiner en blijven de bezichtigingen beperkt. Wat de beste strategie is, bespreekt u met een van onze adviseurs.
6. Waarom is het bestemmingsplan nodig bij de verkoop van een hal?
Het bestemmingsplan laat zien welke plannen de lokale overheid heeft met de gebied en de omgeving van de hal. Misschien is er sprake van inkrimping van het gebied, of zijn er bouwplannen die de bereikbaarheid in de toekomst beïnvloeden. Een koper wil graag zoveel mogelijk informatie met betrekking tot het pand en de omgeving.
7. Kan ik een evenementenhal verkopen?
Iedere vorm van vastgoed waar u eigenaar van bent, mag in principe te koop aangeboden worden.
8. Waarom zijn de locatie en bereikbaarheid zo belangrijk?
Producenten en ondernemers zoeken opslagruimte in de directe omgeving stedelijke woonkernen. Online verkopen stijgen en het aantal bestellingen dat afgeleverd moet worden, neemt toe. Door korte bezorgroutes te ontwikkelen, wordt een consument sneller bedient en bespaart een ondernemer op langere termijn op de bezorgkosten. Het aantal online verkopen zal in de nabije toekomst alleen maar toenemen en dat heeft effect op de locatie