Skip to content Skip to footer
Zoekt u informatie over hotel verkopen buitenland? Besluiten om een hotel te verkopen is een moeilijke taak. Het proces weegt zwaar, want u sluit niet alleen een hoofdstuk van uw werkzame carrière af. U neemt daarnaast afscheid van een bedrijf waar u hard voor heeft gewerkt om te groeien en er is de zorg om uw eigendom te verkopen voor een goede prijs. Een hotel verkopen buitenland is een uitdaging, maar met een goede voorbereiding kansrijk en winstgevend.
Hotel verkopen buitenland

Sleutel slim hotel verkopen buitenland

Om het meeste uit de verkoop van uw hotelonderneming te halen, benadert u net zoals een potentiële koper elk aspect van de verkoop. Stap uit de rol van hoteleigenaar en kijk met de ogen van een geïnteresseerde koper naar de onderneming. Zonder sentiment of het zoeken van excuses om potentiële problemen of onvolkomenheden weg te werken. Kijk naar de feiten, cijfers en verbetermogelijkheden, dit geeft een solide basis voor de verkoop. Hoewel u uw hotel beter kent dan wie dan ook, is er genoeg dat u kunt doen om het op een slimme manier te verkopen.

Industrie en directe concurrentie

Een van de eerste punten op uw onderzoekslijst is een bijgewerkt overzicht van de hotel- en verblijfsindustrie in uw regio. Maak een evaluatie van de lokale concurrentie, maar ook een overzicht van vergelijkbare accommodaties in vergelijkbare gebieden geeft een goed beeld van het functioneren van uw hotel. De evaluatie laat zien hoe uw hotel zich verhoudt tot de omgeving en het geeft de kansen aan voor eventuele verbeterpunten. Het resultaat is waardevol. Het aanpakken van de verbeterpunten verhoogt de waarde van hotel niet alleen voor de verkoop, maar ook voor het toekomstig functioneren.

Samenwerken met een adviseur

Gebruikmaken van de hulp van professionele vastgoedadviseurs is van meerwaarde, vooral als u geen expert bent. Hoewel het gebruikelijker is om samen met een team van juristen en accountants dichter bij de daadwerkelijke transactie te komen, heeft een ervaren vastgoedexpert toegevoegde waarde in de onderzoeksfase van het verkoopproces. Een bijgewerkte, actuele waardering van het hotel is nodig bij de verkoop. Dit omvat zowel het fysieke eigendom, het gebouw, de inrichting en andere activa, evenals minder tastbare activa zoals de marktwaarde, goodwill en zakelijke relaties. Een vastgoedadviseur geeft inzicht in een actuele waardering en gaat binnen het zakelijke netwerk op zoek naar potentiële kopers.

Bereidt u zelf goed voor op de verkoop

Zodra de onderzoeksfase voltooid is, maakt u een overzicht met feiten en wetenswaardigheden die betrekking hebben op het hotel en de bedrijfsvoering. Dit overzicht moet het voor potentiële kopers aantrekkelijk maken. Eventueel maakt u ook een lijst met punten die verbetering nodig hebben. Tijdens de voorbereidingsfase ligt de nadruk op de waarde en aantrekkelijkheid van uw hotel.

Benadruk het positieve

Voor alle punten en facetten waarbij het hotel superieur is aan andere hotels in de regio, is dit het moment om deze positie te versterken. Systemen en procedures helpen uw personeel bij het zo goed mogelijk functioneren en een klantvriendelijke, gastvrije houding te hebben. Benoem deze punten nadrukkelijk en maak duidelijk op welke manier ze bijdragen aan een positieve uitstraling.

Verwijder het negatieve

Pak zoveel mogelijk verbeteringen in volgorde van prioriteit aan. Vooral verbeteringen die redelijk snel en goedkoop te realiseren zijn, maar die een diepgaand effect hebben op de waarde van het hotel, hebben hierbij voorgang. Een uitstekend voorbeeld is het aanbrengen van cosmetische en optische verbeteringen vooral in en rond de entreehal, lobby en receptie. Dit is voor een potentiële koper of bezoeker bepalend voor de eerste indruk.

Maak het papierwerk op orde

Een van de eerste en misschien belangrijkste dingen die een potentiële koper wil zien, zijn de juridische, zakelijke en financiële gegevens van het hotel. Zorg er, met de hulp van uw accountant voor dat de papieren leesbaar, eenvoudig toegankelijk, actueel en foutloos zijn. Verstrek een overzicht van terugkerende inspecties en lopende vergunningen, zodat de koper weet dat het pand ook gebruikt wordt in overeenstemming met de regels. Laat de koper een geheimhoudingsovereenkomst ondertekenen. U bent er dan zeker van dat uw cijfermateriaal en andere zakelijke informatie niet bij derden terechtkomt.

Benader de hotel verkoop strategisch

Na het doen van vooronderzoek en het treffen van de nodige voorbereidingen, bereikt u het punt waarop u uw hotel daadwerkelijk te koop aanbiedt en een potentiële koper ontmoet. Dat u daarbij goed beslagen ten ijs komt, spreekt voor zich. Uw hotel bevindt zich in uitstekende verkoopbare staat en dat betekent dat u de verkoop strategisch benadert.

Probeer het niet alleen te doen

Hoewel het verleidelijk lijkt om de uiteindelijke winstmarge te vergroten door de kosten voorafgaand aan de verkoop te minimaliseren, betaalt de service van een vastgoedadviseur zichzelf altijd terug. Als u verstandig met een adviseur heeft samengewerkt in de voorbereidende fase, is het alleen maar logisch om ook de onderhandelingen en uiteindelijk verkoop samen te doen. De expertise, connecties en onderhandelingsvaardigheden resulteren in een hogere verkoopprijs, aantrekkelijke voorwaarden en een snellere transactie dan u alleen zou bereiken.

Gebruik offline marketing

Wanneer u niet op grote schaal wilt adverteren met een voorgenomen verkoop, is het goed om u te richten op advertenties in vakbladen, zakelijke publicaties, investeringsnieuwsbrieven en andere offline mogelijkheden om geïnteresseerde kopers te bereiken. Sluit ook de mogelijkheid niet uit dat iemand uit uw eigen netwerk van collega’s geïnteresseerd is, misschien vindt een concurrent het leuk om de activiteiten uit te breiden door uw hotel over te nemen. Of misschien wil een lokale vastgoedinvesteerder de bestaande portefeuille uitbreiden en is een hotelpand net dat wat iemand zoekt.

Informatie hotel in het buitenland verkopen

Heeft u een hotel in het buitenland dat u wilt verkopen en zoekt u advies over de mogelijkheden? De vastgoedadviseurs van Investment Builders nemen de verschillende strategieën met u door. Samen stellen we een plan van aanpak op en zoeken we geïnteresseerde kopers. De mate van publiciteit en advertenties kan zo uitgebreid of beperkt zijn als u dat wilt. Ook het off market verkopen van het hotel is mogelijk. Maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Vul het contactformulier in of stuur een e-mail met uw gegevens naar info@investmentbuilders.nl. Een van onze adviseurs neemt zo snel mogelijk contact met u op.

Hotel verkopen buitenland – FAQ

Een typisch nieuwbouw hotel doet er een paar jaar over om een stabiele omzet en bezetting te bereiken. Dit duurt doorgaans tussen de drie en vijf jaar na de eerste opening. Zodra een hotel stabiele cijfers heeft, is het tijd om te verkopen.

Een snelle manier om de waarde te berekenen is door de totale omzet te delen door het aantal kamers. U krijgt op deze manier een zogenaamde PPR-waarde, ook wel price per room of prijs per kamer genoemd.

Hoteleigenaren voegen waarde toe door regelmatig terugkerende gasten kortingen aan te bieden. Ook wanneer een gast, nieuwe gasten aanbrengt kan dit een beloond worden met een korting. Er zijn verschillende manieren te bedenken die het voor nieuwe en bestaande gasten interessant maakt om naar uw hotel te komen.

Een praktische manier om dit te berekenen is door het aantal kamers te delen door de totale opbrengst van een nacht. In een hotel met 200 kamers is 70% bezetting gelijk aan 140 bezette kamers. Vermenigvuldig dat met bijvoorbeeld € 100 en de totale kamerinkomsten zijn € 14.000.

Hotels generen inkomsten en winst door het verkopen van kamerovernachtingen. Andere inkomstenbronnen zijn de verkoop van voedsel en alcohol. Ook de verhuur van conferentie- en vergaderruimtes tellen mee in de omzet. Overige faciliteiten en voorzieningen, bijvoorbeeld een wellness gedeelte verhogen de omzet verder.

Als u een hotel verkoopt, moet u er rekening mee houden dat een kandidaat-koper een due diligence onderzoek zal willen doen. U geeft een serieuze koper inzicht in het cijfermateriaal en andere documentatie die van toepassing is op het hotel. Dikwijls wordt hiervoor eerst een geheimhoudingsovereenkomst ondertekend, daarmee voorkomt u dat de gegevens in handen van derden komen.

Een hotel als eigendom kan winstgevend zijn. Met de juiste combinatie van kwaliteit, locatie, prijs, faciliteiten, toegewijde medewerkers en bedrijfspartners is een hotel een rendabele investering. Rendement en winst komen niet vanzelf, het is hard werken om winst te genereren.

Leasecontracten van hotels zijn langlopend. Periodes tussen 25 en 30 jaar zijn geen uitzondering. Bij zo’n lange leaseperiode, ontstaat er een situatie die vergelijkbaar is met eigendom. De huurder onderhoudt het hotel alsof het een bezit is.

Een goede service is de sleutel tot succes. Veel gasten vertrouwen tegenwoordig op online reviews bij het zoeken en reserveren van een hotelovernachting. Positieve reviews zijn van ongekend belang voor de bezettingsgraad en dus omzet van een hotel. De hotelervaring begint al tijdens het reserveren. Ook de manier waarop een gast welkom wordt geheten is van invloed op het succes.