Skip to content Skip to footer
Wilt u meer weten over een hotel verkopen Duitsland? Het lijkt erop dat de zwaarste periode van de wereldwijde pandemie achter ons ligt. De hotelsector is wereldwijd zwaar getroffen. Voorspellingen zijn gunstig en branchespecialisten denken dat de hotelsector binnen 24 maanden terugkeert naar het prestatieniveau van voor de crisis. Een hotel verkopen Duitsland biedt mogelijkheden en investeerders zoeken verblijfsaccommodaties in verschillende categorieën.
Hotel verkopen Duitsland

Tips hotel verkopen Duitsland

Het spreekt voor zich dat het verkopen van een hotel in de huidige markt en de economische toestand anders is dan 1,5 jaar geleden. Kwaliteit en locatie zijn voor investeerders de belangrijkste punten om een hotel te kopen. De winst- en verliesrekening blijft een van de speerpunten waar investeerders en potentiële kopers tijdens due diligence onderzoeken aandacht aan besteden. Niet alleen de cijfers tellen mee, de bereikbaarheid van het hotel, de omgeving, de aanwezige voorzieningen en faciliteiten zijn eveneens van belang. Om uw hotel op waarde te schatten en een succesvolle deal te sluiten, houdt u rekening met een aantal punten van aandacht:

Exit plan voorbereiden

Stel al vroeg in het verkooptraject, of daarvoor, een exit plan voor. Een goed exit plan besteed aandacht aan de manier waarop u bij een verkoop afscheid neemt van uw hotel en onderneming. Het doel is daarbij een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Het hebben van een exit plan versnelt het verkoopproces en vermindert het risico op vertragingen en het verlagen van biedingen. Win op tijd advies in van een ervaren vastgoedadviseur, deze biedt ondersteuning en begeleiding bij het voorbereiden van een toekomstige hotelverkoop.

Marketingplan

Een zorgvuldig geplande marketingstrategie helpt bij een soepel en succesvol verkoopproces. Kies voor een verkoopstrategie die u het meeste aanspreekt. Brengt u de verkoop van uw hotel op de vrije markt, of heeft u een voorkeur voor off market verkopen. Beide strategieën hebben eigen voor- en nadelen. Het grootste verschil is dat bij een stille verkoop er geen advertenties worden geplaatst en dat het voor het grote publiek niet zichtbaar is dat u het hotel verkoopt. Dit beperkt de concurrentie en maakt onderhandelen met een investeerder rustiger.

Bedrijfscijfers, winst- en verliesrekening

Bij de verkoop van een hotel is het belangrijk dat u up-to-date cijfermateriaal beschikbaar heeft. Vooral wanneer een koper of investeerder samenwerkt met een geldschieter, is het belangrijk om cijfermateriaal te overhandigen. Door de cijfers op professionele manier te presenteren en aan te bieden bespaart u tijd. Om te voorkomen dat de informatie die u verstrekt openbaar wordt, is het laten ondertekenen van een geheimhoudingsovereenkomst nodig.

Zakelijk presentatie hotel verkoop

Zorg bij de samenstelling van een verkoopbrochure dat het hotel en de bedrijfsvoering op positieve manier worden gepresenteerd. Dit gaat van een voorstelling van het hotel zelf tot de bedrijfscijfers, het papierwerk, personele bezetting, inrichting en decoratie. Het hotel en de onderneming moeten op hun best omschreven worden, zodat het voor kopers duidelijk is hoe het hotelbedrijf functioneert. Ontbrekende gegevens roepen twijfels op en zijn van invloed op de verkoopprijs. Het samenstellen van uitgebreide, heldere informatie komt de transactie ten goede. Het helpt bovendien bij het beschermen tegen pogingen om een lagere prijs te bedingen en het verkooptraject te vertragen. Laat een koper het potentieel van het hotel zien, evenals de legitieme reden van de verkoop.

Maak een goede indruk

Er is maar een eerste indruk. Presenteer het hotel zodat u een goede eerste indruk maakt. Het doel is om kopers te verleiden tot een bezichtiging van het hotel en het nemen van een kijkje in de keuken. Stelt u een verkoopbrochure samen? Kies voor beeldmateriaal van hoge kwaliteit. Dit maakt een enorm verschil en is van invloed op de marketingcampagne. Huur een professionele fotograaf in. Dit kost meer dan zelf foto’s nemen, maar het verschil betaald zichzelf terug in een hogere verkoopprijs.

Werk samen met een adviseur

Vraag een adviseur altijd naar de ervaring die deze heeft met het verkopen van hotels en/of andere horeca eigendommen. Om het beste resultaat te behalen is het belangrijk om een expert te kiezen die zorgt voor een succesvolle verkoop tegen een zo hoog mogelijke verkoopprijs.

Flexibiliteit

Probeer zo flexibel mogelijk te zijn. Dat betekent dat u open staat voor flexibele onderhandelingen, waarbij u potentiële kopers in de gelegenheid stelt om due diligence onderzoek te verrichten. Tegelijkertijd doet uw vastgoedadviseur een achtergrondcontrole van de koper. Het geeft zekerheid om te weten met wie u in onderhandeling bent. Wijs een te laag bod niet direct af. Tijdens het onderhandelen is het mogelijk om dichter tot elkaar te komen. Als verkoper bepaalt u zelf wel of niet akkoord te gaan met een aanbieding.

Hotel vastgoedtransactie in Duitsland

Wees tijdens de verkoopprocedure alert op trends en veranderingen op de markt. Dit kan van invloed zijn op de aanbiedingen die u ontvangt. Een afname van het aantal hotelovernachtingen in de regio zorgt ervoor dat u lagere aanbiedingen krijgt. Haalt u het hotel tijdelijk van de markt om het later, als de markt aantrekt, weer aan te bieden? Dan kan dit tegen u gebruikt worden als potentiële kopers hiervan op de hoogte zijn. Overweeg iedere stap die u zet zorgvuldig. Hoe klein een aanpassing in de strategie ook is, investeerders en kopers die u volgen zijn hiervan op de hoogte en zullen vragen stellen over de veranderingen in uw marketingplan.

Advies bij het verkopen van een hotel in Duitsland

Het belangrijkste is dat u kiest voor professioneel advies van een vastgoedexpert die bekend is met de hotelbranche. Dit in combinatie met de ondersteuning van uw accountant en eventueel juridisch adviseur kan het verschil maken. De bijstand van een ervaren adviesteam is van invloed op het succes van de vastgoedtransactie. Investment Builders bestaat uit ervaren vastgoedprofessionals die ruim 50 jaar actief zijn op de binnen- en buitenlandse vastgoedmarkt. We geven u advies bij het verkopen van uw hotel en staan u bij tijdens het onderhandelen met een potentiële koper. Wilt u weten wat voor uw hotel de beste verkoopstrategie is? Vul het contactformulier in of stuur een e-mail naar info@investmentbuilders.nl. We nemen zo snel mogelijk contact met u op voor het bespreken van uw vraag.

Hotel verkopen Duitsland – FAQ

U kunt een hotel in Duitsland verkopen in samenwerking met een vastgoedadviseur. Deze heeft een zakelijk netwerk met daarin onder andere hotel- en vastgoedinvesteerders. Een directe benadering met een concreet voorstel kan de verkoop vlot laten verlopen.

Cijfermateriaal en een goede presentatie zijn nodig. Investeerders hebben interesse in de recente jaarcijfers en richten zich eerst op deze documentatie alvorens ze een bezichtiging plannen. Een overzichtelijke presentatiebrochure bevat alle belangrijke kenmerken die het hotel omschrijven en typeren. Een uitleg over de locatie en voorzieningen in de omgeving mag daarbij niet ontbreken.

Hotels wereldwijd wisselen regelmatig van eigenaar, zonder dat hier een openbare verkoop aan te pas komt. Off market verkopen zijn een veelvuldig toegepaste strategie als het gaat om de aan- en verkoop van hotels.

De locatie is van invloed op het type gast, de gemiddelde rack rate en de herkenbaarheid van een hotel. Hotels richten zich vaak op een bepaalde gast, zoals bij wellness en zakenhotels dikwijls het geval is. Gasten die een hotelovernachting reserveren, hebben een locatie in gedachten. Die locatie komt dikwijls overeen met het reisdoel. Een doorreishotel trekt over het algemeen andere gasten dan een comfortabel zakenhotel in het zakendistrict van een grote stad.

Investeerders hebben dikwijls interesse in hotels die in bedrijf zijn. Reeds gemaakte reserveringen gaan gewoon door en de nieuwe eigenaar heeft al zicht op inkomsten. Wanneer een investeerder graag van start gaat met een nieuwe bedrijfsvoering kan een hotel dat buiten bedrijf is, een betere optie zijn.

De toerismesector heeft het door de coronacrisis zwaar. Duitsland heeft nog altijd strikte voorwaarden en beperkingen voor de horecasector wat de vraag naar hotelvastgoed inperkt. Toch zien investeerders ook de voordelen van deze situatie en hoeft een courant hotel niet langer dan strikt noodzakelijk te koop te staan.

Het bezit van een hotel kan winstgevend zijn, maar daar moet u wel wat voor doen. Met een goede combinatie van locatie, prijs, marketingstrategie, ondersteunende toeleveranciers en gemotiveerde medewerkers krijgt uw hotel een goede reputatie. Het is hard werken en het verlenen van vergaande service om winstgevend te zijn en blijven.

Hotelactiva zijn het hotel zelf, maar ook de inventaris. Activa kan in de loop van de jaren in waarde stijgen of dalen. Het is daarom een belangrijk balanspunt en voor een hoteleigenaar is het nodig om altijd op de hoogte te zijn van de financiële situatie. Zeker bij de verkoop van een hotel is het goed om de verschillende activa in beeld te brengen. Op de bedrijfsbalans is er een apart punt opgenomen voor de aanwezige activa en de actuele waarde.