Skip to content Skip to footer
Heeft u vragen over light industrial vastgoed verkopen? Investeerders, beleggers en ondernemers hebben interesse in licht industrieel vastgoed. Er zijn veel redenen waarom investeerders juist dit type vastgoed overwegen. Zowel de stabiliteit, het groeipotentieel, de stabiele cashflow en winstgevendheid wekken de interesse. Industrieel vastgoed biedt investeerders een kans om regelmatige huurinkomsten te generen en de vastgoedportefeuille te laten groeien, maar ook ondernemers die zoeken naar een passend pand, kijken steeds vaker naar licht industrieel vastgoed. Dit is misschien ook voor u het juiste moment voor light industrial vastgoed verkopen.
Light industrial vastgoed verkopen

Marketingplan light industrial vastgoed verkopen

Om licht industrieel vastgoed op de markt te brengen voor verhuur of verkoop, moet u een duidelijk beeld hebben van de doelgroep. Het hebben van inzicht in de lokale problemen is belangrijk, omdat deze van invloed zijn op de verwachtingen en behoeften van deze doelgroep. Stem uw marketingplan af op basis van de belangrijkste USP’s van het pand. Van locatie tot aanwezige faciliteiten en de staat van onderhoud. Beschrijvingen moeten kloppen en aansluiten bij de wensen van toekomstige huurders of kopers. Maar hoe bereikt u deze doelgroep? En wat doet u om de interesse van kopers te wekken?

Omschrijving pand en bouwspecificaties

Een passende omschrijving van een industrieel gebouw benadrukt de totale grootte en geeft de belangrijkste kenmerken weer. Bouwspecificaties die u meeneemt zijn: • Huidige indeling van het pand; • Vrije hoogte; • Aantal dokken en de grootte; • Aanwezigheid van roldeuren; • Aanwezige systemen voor elektra en verlichting; • Parkeerplaats(en);

Professioneel beeldmateriaal

Potentiële kopers of huurders vergelijken meerdere panden. Met het juiste beeldmateriaal benadrukt u de beste eigenschappen van een pand. Foto’s laten de eigenschappen in de omschrijving zien. Snelle, kleine foto’s op een telefoon zijn niet genoeg. Huur een professional in om de unieke verkoop argumenten van het pand te benadrukken. Videomateriaal helpt de kloof tussen een digitaal bezoek en een persoonlijke bezichtiging te verkleinen. Eventuele luchtfoto’s gemaakt met een drone benadrukken de locatie, terwijl interieurvideo’s laten zien hoe een pand is ingericht.

Locatiekaarten

Ondernemers zoeken naar een geschikte locatie. Afhankelijk van het bedrijf is de bereikbaarheid van belang op de resultaten. Hoe beter de toegankelijk- en bereikbaarheid, hoe beter klanten bediend worden. Tegelijkertijd is vaak de nabijheid van woonwijken belangrijk. Op locatiekaarten laat u verschillende invalshoeken zien: • Nabijgelegen toevals- en snelwegen; • Ligging ten opzichte van industriegebieden en woonwijken; • Beschikbaarheid van voorzieningen en faciliteiten; • Luchthavens, (zee)havens en spoorvoorzieningen; Deel de details van het industriële pand dat u verkoopt. Vanwege de vaak unieke behoeften die ondernemers en investeerders hebben, is het belangrijk om een zo helder mogelijke presentatie te maken. Daarbij deelt u in de eerste plaats de basiskenmerken en pas wanneer iemand daadwerkelijk interesse toont en een bod doet, gaat u verder met het verstrekken van informatie of het plannen van een fysieke bezichtiging.

Belangrijke marketingactiva

Kopers van light industrial vastgoed evalueren kansen voordat ze tot koop overgaan. U maakt het geïnteresseerde kopers makkelijker door belangrijke verkoopactiva in een toegankelijk formaat te verpakken, dat eenvoudig te bekijken of downloaden is van uw (website)link. Punten van aandacht die u daarbij gebruikt zijn bijvoorbeeld: • Interactieve website met de belangrijkste hoogtepunten van het pand. Eenvoudige toegang tot de verkoopdocumenten die een koper nodig heeft om te beslissen wel of niet een bod uit te brengen. • PDF samenvatting. Maak een PDF-versie van uw presentatie die te downloaden is. Potentiële kopers delen dit met anderen.

Promoot het industriële vastgoed

Na het voorbereiden van een online, digitale en afdrukbare presentatie is het tijd om te bepalen hoe u het pand onder de aandacht van kopers brengt. Het doel hierbij is het bereiken van de bedoelde doelgroep. Er zijn verschillende kanalen om dit te doen. Effectieve promotie mogelijkheden zijn:

Weergave op website

Misschien heeft u een eigen website. Zorg ervoor dat deze ontworpen is om het nieuwe vastgoedaanbod te benadrukken en te delen met bezoeker op basis van de getoonde interesse. Een interactieve zoekmachine helpt u hierbij. Maak navigeren op de website zowel duidelijk als eenvoudig. Presenteer het industriële vastgoed op heldere wijze, door het kenbaar maken van basisgegevens. Geïnteresseerde kopers biedt u online de mogelijkheid meer informatie aan te vragen.

Plaatsing op vastgoedsites

Vermelding op vastgoedsites helpt bij het vergroten van de doelgroep. Probeer het pand te adverteren op gerichte sites die rekening houden met geografische ligging, type onroerend goed en grootte. Een andere manier om snellere leads te krijgen is door het gebruik maken van sociale media. Niet alleen Facebook, maar ook een platform zoals LinkedIn helpt u daarbij. Hoe groter uw netwerk, hoe beter het bereik.

Betaalde advertenties

De snelste manier om uw doelgroep te bereiken is met betaalde advertenties. Kies daarbij voor plaatsing in tijdschriften, dagbladen en uitgaven die aansluiting vinden bij ondernemers die interesse hebben in het soort vastgoed dat u verkoopt. Online en gedrukte vakbladen, maar ook een campagne met Google Ads heeft resultaat. Welke vorm van promotie het beste bij uw verkoopstrategie past, bepaald uzelf. Niet iedereen die een industrieel pand verkoopt, zoekt daarbij de publiciteit. Om persoonlijke redenen wilt u misschien off market verkopen zonder daar ruchtbaarheid aan te geven. Minder bekendheid betekent ook dat er minder afspraken zijn voor een bezichtiging en dat u tijd heeft om met een geïnteresseerde koper te onderhandelen.

Verkoopstrategie industrieel vastgoed bespreken

De keuze voor een verkoopstrategie is persoonlijk. Als u bekend bent met vastgoedtransacties is advies niet altijd nodig en doorloopt u het traject zonder veel moeite. Wanneer het verkopen van industrieel vastgoed geen dagelijkse koek is, zijn er misschien vragen of punten waar u tegenaan loopt en vragen over heeft. Onze medewerkers beantwoorden uw vragen en geven advies over het (ver)kopen van light industrial vastgoed. Maak gerust eens een afspraak voor een adviesgesprek. Investment Builders is uw gesprekspartner voor het benaderen van potentiële kopers, het voeren van onderhandelingsgesprekken, het begeleiden van vastgoedtransacties en het samenstellen van een presentatie. Met meer dan 50 jaar ervaring op de vastgoedmarkt, staan onze adviseurs u bij vanaf het eerste contact tot en met de definitieve overdracht van vastgoed en lang daarna. Bent u benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? We zijn bereikbaar op +31 6 30600868.

Light industrial vastgoed verkopen – FAQ

1. Wat valt onder light industrial vastgoed?
Opslag- en magazijnruimtes met een oppervlakte kleiner dan 11.500 m2 vallen onder de noemer light industrial vastgoed. Dit zijn nog steeds groter ruimtes, maar in vergelijking met grote distributiecentra zijn deze panden relatief klein.
2. Is er vraag naar deze panden?
Producenten en ondernemers hebben behoefte aan kleinere ruimtes in de buurt van stedelijke centra. Bevoorrading gebeurt vanuit een centraal gelegen distributiecentrum. Bedrijven bieden op deze manier consumenten en zakelijke afnemers een snellere doorlooptijd van bestellingen.
3. Hoe is light industrial vastgoed van invloed op het bestel- en leveringsproces?
Veel van de kleinere industriële panden maken deel uit van een netwerk waar beperktere hoeveelheden zijn opgeslagen in vergelijking met het hoofd distributiecentrum. Een goede verkeersstructuur maakt het mogelijk om bestellingen en producten sneller op te halen en af te leveren. Dit verbetert het klantenbehoud en maakt nieuwe klanten nieuwsgierig. Als een lokale opslagruimte het betreffende product niet op voorraad heeft, kan levering gebeuren vanuit de dichtstbijzijnde locatie of het distributiecentrum.
4. Hoe presenteer ik een industrieel pand?
Zorg ervoor dat het pand er aan de binnen- en buitenzijde verzorgt en opgeruimd uitziet. Voer kleine reparaties uit, geef het pand een schoonmaak- of opfrisbeurt en laat professionele foto’s maken. Maak een omschrijving van het pand en de omgeving. Hoe is de bereikbaarheid? Is de verkeerssituatie toereikend? Besteed aandacht aan voorzieningen en faciliteiten. Als u een pand op de markt heeft gebracht, krijgt u vragen voor een bezichtiging. Dit is een goed moment om een schriftelijke presentatie toe te lichten. Vraag een vastgoedadviseur om raad als u niet direct weet hoe u dit aanpakt.
5. Is het bestemmingsplan van belang?
Een bestemmingsplan is aan de locatie gebonden en maakt een verschil voor de mogelijkheden die vastgoed heeft. Sommige plannen staan licht industriële ontwikkelingen toe en anderen niet. U komt geïnteresseerde kopers tegemoet door een bestemmingsplan bij te voegen in de presentatie en/of als onderdeel van een due diligence onderzoek inzichtelijk te maken.
6. Wat is de beste periode om te verkopen?
De economische ontwikkelingen hebben invloed op de vastgoedmarkt. Online verkopen hebben tot een stijging in de vraag naar logistiek en industrieel vastgoed geleidt. Deze trend is nog altijd zichtbaar.
7. Hoe pak ik de verkoop van industrieel vastgoed aan?
Vraag advies aan een vastgoedexpert. Deze helpt u met het presenteren van het pand en het bepalen van een verkoopstrategie. Praat over de bezichtigingen en de manier waarop u wilt onderhandelen over de voorwaarden wanneer een bod wordt uitgebracht.
8. Is off market verkoop mogelijk?
Zowel stille als publieke verkoop zijn tactieken om light industrial vastgoed te verkopen. Als u een groot netwerk heeft of samenwerkt met een vastgoedadviseur is het bereik groter, dan wanneer u het alleen maar moet hebben van mond-tot-mondreclame. Openbaar verkopen met advertenties op online platforms en in gedrukte media is ideaal als u de verkoop bekend wilt maken en iedereen dat mag weten. Off market verkoop geeft meer privacy.