Skip to content Skip to footer
Wilt u vastgoed verkopen Utrecht? Utrecht is bekend als Domstad en is een aantrekkelijke stad voor (inter)nationale studenten. Jaarlijks vinden in de stad een groot aantal congressen, evenementen en beurzen plaats. Weinig steden hebben de dynamiek die Utrecht zo geliefd maakt. Met de centrale ligging biedt Utrecht prachtige lokale recreatie- en sportfaciliteiten en scoort met spannende recreatieve en culturele activiteiten. Door de grote vraag naar onroerend goed is Utrecht een van de steden met een overspannen woningmarkt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vastgoed verkopen Utrecht een behoorlijk lucratieve beslissing is.
Vastgoed verkopen Utrecht

Aantrekkelijk vastgoed verkopen Utrecht

In Utrecht wonen ongeveer 360.000 mensen en de bevolking groeit gestaag verder. Deze ontwikkeling gaat gepaard met een grote vraag naar onroerend goed en stijgende vastgoedprijzen. Utrecht kent een stabiele vastgoedmarkt en er worden regelmatig (nieuw)bouwprojecten uitgevoerd om aan de stijgende vraag naar woonruimte te voldoen. Het woningtekort is helaas ook in Utrecht een bekend gegeven. De combinatie van wonen en werken in de stad spreekt ook gezinnen met (jonge) kinderen aan, waardoor de vraag naar woningen ook de komende jaren zal blijven stijgen. Vooral op locaties als Leidsche Rijn, Overvecht en Vleuten – de Meern is de vraag groot. Maak gebruik van deze positieve ontwikkelingen en vooruitzichten en verkoop uw pand in Utrecht met behulp van een van onze adviseurs!

Aspecten vastgoed verkopen in Utrecht

Om uw woning of vastgoed snel te verkopen, moet u rekening houden met verschillende aspecten. Met een ervaren vastgoedadviseur aan uw zijde is het vlot schakelen. Onze adviseurs hebben overzicht van de actuele ontwikkelingen in de vastgoedmarkt en kennen de Utrechtse woningmarkt. Met verschillende diensten ondersteunen en begeleiden we u bij verschillende stappen in het verkoopproces. Van een waardebepaling tot de ontwikkeling van een marketingplan en een presentatie van het pand. U bepaalt zelf welke stappen u zelf doet en waar u gebruik maakt van onze dienstverlening. Ziet u op tegen bezichtigingen? In overleg begeleiden we de bezichtigingen namens u. Niet iedere vastgoedeigenaar wordt enthousiast van kandidaat-kopers die door hun woning lopen en rondkijken.

Ken de waarde van uw eigendom

Weet u hoeveel uw woning momenteel waard is? Het maakt niet uit of u echt verkoopplannen heeft, of dat u alleen wilt weten wat de actuele marktprijs is. Stel uw vraag aan onze ervaren adviseurs. We staan u graag bij met advies en een waardebepaling. Bij een waardebepaling zijn niet alleen het pand en de staat van onderhoud van invloed op de waarde. Externe factoren, zoals de ligging, maar ook de samenstelling van de wijk en de aanwezige faciliteiten en voorzieningen tellen hierin mee. Hoe zijn vergelijkbare vastgoedprijzen van panden die ook te koop staan en/of die kortgeleden zijn verkocht? Heeft u duurzame aanpassingen aan het pand gedaan? Hoe is het met de isolatiewaarde gesteld? Op welke manier is verwarming mogelijk? Kopers kijken naar dit soort punten, omdat de hoge energiekosten hier aan de ene kant toe dwingen, terwijl het aan de andere kant van invloed is op het energielabel.

Opkoopbescherming Utrecht

Het is een bekend geheim dat de woningmarkt ook in Utrecht onder druk staat. Investeerders hebben de afgelopen jaren veel vastgoed gekocht, om dit vervolgens voor hoge prijzen te verhuren. Het vinden van betaalbare woonruimte is niet alleen voor starters moeilijk. Ook doorstromers, gezinnen met kinderen en ouderen hebben hiermee te maken. Om dit verschijnsel enigszins tegen te gaan, is het sinds 18 maart 2022 verboden om woningen met een WOZ-waarde tot € 440.000 direct na de koop te verhuren. Er zijn bepaalde uitzonderingen, waar een vergunning voor aangevraagd kan worden. Deze opkoopbescherming voorkomt dat grote vastgoedinvesteerders alle betaalbare woonruimtes al kopen nog voor ze op de markt verschijnen. Het is iets om rekening mee te houden bij het verkopen van onroerend goed in Utrecht.

Verkoopstrategie onroerend goed in Utrecht

Utrechts vastgoed verkoopt zich bijna vanzelf. Tenminste, als u de beste verkoopstrategie heeft gekozen. De snelste manier om een woning of appartement te verkopen is door het bekendmaken van de verkoop. Met het plaatsen van online advertenties en ‘te koop’ borden in, op of bij het pand, trekt u de aandacht van geïnteresseerde kopers. De eerste aanmeldingen voor een bezichtiging dienen zich vlot aan en u kunt zelfs al biedingen verwachten. Dit is gelijk voor veel verkopers een hekelpunt: overbiedingen. Niet dat een hogere verkoopprijs erg is, maar het terechtkomen in een biedingsoorlog tussen kopers spreekt niet direct aan. Uiteraard heeft u dit zelf gedeeltelijk in de hand en bepaalt u zelf hoe en met wie u onderhandelt. Het is ook een optie om de verkoop stil te houden en off market te verkopen.

Off market vastgoed verkopen

In tegenstelling tot een openbare verkoop, maakt u bij een stille verkoop geen reclame voor het pand. Advertenties op onder andere vastgoedsites blijven uit en aan het pand zelf, valt de verkoop niet op. Het stelt u in staat om de interesse vanuit de markt te onderzoeken. Praat met uw zakenrelaties, collega’s, familie, vrienden en kennissen en geef aan dat u uw woning verkoopt. Binnen uw netwerk is reclamemaken een effectieve manier om vastgoed te verkopen. Gebruikmaken van het zakelijke netwerk van onze vastgoedadviseurs is dat zeker ook. Onze adviseurs nemen de verschillende verkoopstrategieën graag met u door. Onderhandelingen bij een verkoop buiten de verkoop, verlopen vaak op minder gestreste manier dan wanneer meerdere kandidaat-kopers aangegeven interesse te hebben in het pand.

Meer informatie vastgoed verkopen

Twijfelt u of dit het juiste moment is om uw vastgoed in Utrecht te verkopen? Maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek bij Investment Builders. Onze ervaren vastgoedadviseurs kennen de markt en zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Vraag advies bij het presenteren van het pand dat u wilt verkopen. Hoe biedt u het pand op de markt aan? Heeft openbare verkoop de voorkeur of houdt u de verkoop liever privé? Beschikt over de documenten die nodig zijn bij de verkoop? Voor deze en al uw andere vastgoed vragen neemt u contact met ons op. Stuur een e-mail naar info@investmentbuilders.nl, bel of WhatsApp met +31 6 30600 868.

Zoekt u informatie over off market hotel of recreatie vastgoed? Het kopen of verkopen van een hotel staat niet op ieders dagelijkse takenlijst. Het kan moeilijk zijn om betrouwbare begeleiding en informatie te vinden over off market hotel vastgoed kopen of verkopen. Of u nu geïnteresseerd bent in dit specifieke onderwerp, omdat u overweegt een hotel te kopen, of dat u vragen heeft over het onderwerp het kan geen kwaad om informatie in te winnen bij ervaren professionals.

Onderscheid off market hotel- en ander vastgoed

Wat u moet weten over hotelvastgoed, is dat hotels anders zijn dan alle andere soorten vastgoed. Het is onroerend goed, maar dan anders. Hotels hebben een ingewikkelde operationele structuur en zijn sterk afhankelijk van gasten om een huurprijs per nacht vast te stellen. Dit in vergelijking met bijvoorbeeld een huurappartement van een jaar of een lange termijn huurovereenkomst. Dit maakt hotels anders dan andere accommodaties en ze reageren snel op veranderingen in de markt en economische omstandigheden. Een hotel kan profiteren van een drukke periode en de risico’s van het laagseizoen verkleinen. Opmerkelijk is dat hotels in staat zijn om snel te reageren op operationele wijzigingen en verbeteringen. Deze eigenschappen houden ook in dat hotels de eersten kunnen zijn die te maken krijgen met enorme verstoringen in de markt.

Verschillende soorten hotels

Hotels zijn verder onverdeeld in verschillende soorten eigendommen. Het onderscheid zit in de diensten en beschikbare faciliteiten en voorzieningen.

  • Full-service hotels. Luxe resorts van luxe en middelgrote merken. Deze hotels bieden veel diensten en voorzieningen, zoals een wellness centrum, vergaderzalen, restaurants, bars en sportfaciliteiten. Voorbeelden zijn Marriott, Hilton en Four Seasons.
  • Select-service hotels. Deze hotels vallen tussen het luxe en middensegment in. Courtyard by Marriott en Hilton Garden Inn vallen onder deze noemer.
  • Hotels met beperkte service. Hotels zonder restaurant of vergaderfaciliteiten, bieden nog steeds bepaalde faciliteiten zoals fitnesscentra en eenvoudige zwembaden. Holiday Inn en Comfort Inn zijn hiervan voorbeelden.
  • Hotels voor lange verblijven. Geschikt voor onder andere zakenreizigers met langdurige opdrachten. Kamers zijn groter en hebben voorzieningen zoals een eigen keuken. Kortingstarieven bedoeld voor een langer verblijf.
  • Budget hotels. De kosten van deze hotel zijn laag, maar de voorzieningen en dienstverlening is beperkt. Een voorbeeld is Ibis Budget.

Werkwijze en prestatie ontwikkeling

Om de prestaties van een hotel te volgen zijn er gegevens die daar inzicht in geven. Het gemiddelde dagtarief, aangeduid als ADR en de inkomsten per beschikbare kamer, aangeduid als RevPAR zijn daarbij onmisbaar. Het berekenen van de ADR is eenvoudig. U deelt de kamerinkomsten door het aantal kamers die over een bepaalde periode zijn verhuurd:

  • ADR = Kameropbrengst / het aantal verhuurde kamers.
  • De RevPAR berekent u door de ADR te vermenigvuldigen met de bezettingsgraad.
  • RevPAR = ADR x bezettingsgraad.

Hoteleigenaren, maar ook exploitanten hechten veel waarde aan de dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse RevPAR cijfers en trends om meer inzicht te krijgen in factoren die van invloed zijn op de prestaties van het hotel. Het vergelijken van de cijfers van uw hotel, met die van een concurrent geven u een maatstaf voor het analyseren van de eigen prestaties in vergelijking met anderen.

Wat maakt een hotel succesvol?

In grote lijnen zijn er twee hoofdgroepen van consumenten die van invloed zijn op het succes van een hotel: zakenreizigers en toeristen. Zakenreizigers stimuleren de vraag voornamelijk van zondag tot en met donderdag, terwijl toeristen de vraag in het weekend en tijdens schoolvakanties stimuleren. De vraag is daarnaast seizoensgebonden, zoals skigebieden die hun hoofdseizoen tijdens de wintermaanden beleven. Hotels in de buurt van congrescentra zien een toename van het aantal overnachtingen tijdens belangrijke evenementen. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat operationele partners van hoge kwaliteit zijn. Hiermee kan de omzet toenemen en bent u in staat een zo goed mogelijke mix van activiteiten in een specifieke te creëren en aan uw gasten aan te bieden. Vergeet niet dat de inkomsten niet alleen uit de overnachtingen komen, ook inkomsten uit eten en drinken hebben een positief effect op het netto bedrijfsresultaat.

Kopen of verkopen off market hotels

(Ver)koopt u een hotel off market? Het doel van off market verkopen is dat de koop niet publiekelijk gebeurt. Het aantal geïnteresseerden is beperkt en bestaat voornamelijk uit partijen die oprechte interesse hebben in het hotel. Bij het (ver)kopen van een hotel zijn een aantal zaken nodig om een potentiële koper inzage te geven in het bedrijfsresultaat:

  • Een analyse met behulp van ADR- en RevPAR statistieken.
  • Beoordeling van de winstmarge. Deze verschilt soms aanzienlijk tussen vergelijkbare hotels.
  • Beoordeling van de vraagprijs. Een budgethotel kan een succesvollere investering zijn dan wanneer u investeert in een luxe hotel van wereldklasse.

Investeerders beoordelen verschillende factoren en kijken of een bepaald hotel past bij de portefeuille. Investeren heeft altijd een risico. Hotels zijn niet zoals elk ander type vastgoed. Het succes hangt af van het onderzoek dat u doet en de exploitatie formule.

Hotel waardering

Of u nu een off market hotel wilt kopen of verkopen, een van de grootste vragen die u tegenkomt is, hoe waardeert u uw hotel? De hotelwaarde houdt in feite niet meer in als hoeveel geld investeerders bereid zijn te betalen bij het kopen of te ontvangen bij het verkopen van een hotel. De waarde van een hotel wordt voornamelijk bepaald door het financiële risico dat het met zich brengt. Kijk bij het waarderen van een hotel naar zaken zoals:

Prijs, markt- en investeringswaarde

Er zit een verschil tussen de hotelprijs en de hotelmarktwaarde. De prijs gaat over het bedrag dat iemand betaalt om een hotel te kopen. De hotelmarktwaarde is de waarschijnlijke prijs in een eerlijke markt op een bepaalde datum. Wanneer is er sprake van eerlijke marktomstandigheden? Koper en verkoper hebben kennis van zaken en zijn in staat om op evenwichtige manier te onderhandelen, zonder dat er sprake is van belangverstrengeling. Een koper ervaart een bepaalde investeringswaarde. Dat betekent dat elke koper een eigen kijk heeft op de waarde van een hotel, waarbij iemand naar onder meer de exploitatieprognose kijkt.

Manieren voor hotelwaardering

Grofweg genomen zijn er drie manieren om een hotelwaardering te doen.

  • Verkoop vergelijken. De waardering is gestaafd op eerdere aan- of verkopen van vergelijkbare hotels.
  • Inkomenskapitalisatie. De waarde hangt af van de huidige waarde van toekomstige voordelen. U waardeert het hotel als een operationele onderneming. Waarbij het hotel en de grond waar het gebouw op staat gewaardeerd worden.
  • Kostenbenadering. Door hier naar te kijken, bepaalt u of het beter om een bestaand hotel te kopen of voor nieuwbouw te kiezen. Deze methode is geen standaard benadering. Dit omdat inkomsten en/of economische omstandigheden niet onvoldoende meetellen.

Overwegingen bij het off market (ver)kopen van een hotel

Het kopen van een hotel is spannend. U doet een aanzienlijke investering in zowel tijd, moeite als geld. Succes in de horeca is op financieel vlak lucratief en het geeft voldoening op het persoonlijk vlak. Niet elke investeerder is geschikt om op succesvolle manier een hotel te exploiteren. Heeft u ervaring met het runnen van een hotel of stapt u in een compleet nieuw ‘avontuur’? Het is voor iedere investeerder in hotelvastgoed belangrijk om rekening te houden met punten, zoals:

  • Locatie
  • Voorzieningen en faciliteiten
  • Inspelen op de vraag van consumenten
  • Gastervaring

Verdiep uzelf in de omgeving van het hotel en kijk of er vergelijkbare accommodaties in dezelfde buurt gevestigd zijn. Loop eens binnen bij de ‘concurrent’ en zie hoe andere hotels functioneren. Zorg ervoor dat u en uw medewerkers aanspreekbaar zijn voor hotelgasten. Bij hotelovernachtingen gaat het om de totaalbeleving en niet alleen de manier waarop een hotelkamer is ingericht.